Pages

Sep 14, 2016

Breirol met vele mooie steken en het waarom .........

                                              

Waarom brei je nu een breirol vroeg en vraagt men geregeld via de
e-mail?
En wat doe je ermee?
En noem je het nu een breirol, een pronkrol, een oefenbreilap of een stekenlap?
Er zijn vele redenen te bedenken voor het breien van een breirol.
Breien is leuk en veel verschillende steken breien is ook leuk.
Dus je kunt truien en jassen en vesten en jurken en sokken gaan breien en nog zoveel meer.
Maar een breirol heeft wat minder steken en zo "proef" je aan vele steekjes
en zo "haal" je er verschillende steken uit voor dat vestje enzo.
En kun je in vrij korte tijd heel veel verschillende steekjes breien.
Niet ieder heeft ook "de tijd" om veel grotere "dingen" te breien.


En het is natuurlijk leuk om nu,
ruim honderd jaar later een breirol te breien,
en te weten dat het toen "gewoon" op school gebreid werd / geleerd werd.


Ik heb die oude breirollen gezien, gevoeld,
het handschrift en de oude schriftjes gezien
waar de steken in beschreven werden
en dat doet mij wel wat.


Net als al die oude quilts die ik gezien en gevoeld heb,
dat vind ik heel bijzonder.
Zolang geleden werden die breirollen,
die quilts en andere handwerken gemaakt,
liefdevol gemaakt,
en na zoveel jaren worden ze nog steeds bewonderd.



Maar verder met de breirol.
Mijn eerste breirol werd ruim 5 meter lang en in deze breirol zitten vele herinneringen voor mij.


Ik maakte er een mooi logboek bij,
waarin niet alleen de steken beschreven werden,
maar waarin ik zoveel meer schreef / beschreef.



En ik merkte dat ik ook in de tweede breirol vele herinneringen
verwerkte.
Ik kreeg brieven van mensen over de gehele wereld,
die ook graag mijn breirollen wilden breien.
En zo werd de breigroep erg groot.
Tot een lezeres mij  schreef;
waarom vraag je niet een kleine bijdrage voor je patronen
( al het werk om het netjes "op papier" te zetten
in verband met al die zwerf katten die je opvangt.
En dat was natuurlijk een lief en meedenkend idee.


De tweede vraag.
Wat doe je ermee?

Je kunt de breirol quasi nonchalant draperen over een mooi (oud) kastje of schilderij.
Of aan de muur hangen, eventueel in een mooie oude schilderijlijst.
Ook kun je de breirol als sjawl gebruiken
en is het niet voor jezelf, dan misschien wel voor een oude of nieuwe Beer of voor een oude of nieuwe pop.


Maar je kunt ook een dierbaar tasje maken en daarin de breirol leggen, samen met alle patronen en af en toe kijk je er eens naar.
Of je legt de tas met de breirol er ietsje uitgerold op dat kastje.
Er zijn eigenlijk legio mogelijkheden.
Want opgerold is een breirol ook heel mooi.


En ja; hoe noem je een breirol nu?
Alle namen in het begin genoemd zijn wel goed,
soms wordt de breirol ook een breisampler genoemd.
Of een breilap.
Het is maar net wat je mooi vind.

Een breirol breien is ontzettend leuk om te doen.

In het begin van een van deze breirollen heb ik hartjes gebreid,
en dit was een eenvoudig patroon.
Maar zo heel dierbaar,
want dit patroon komt uit een erg oud schriftje van wel 100 jaren oud.
En dat maakt voor mij deze hartjes heel bijzonder.


Ik hoop dat ik met dit logje wat vragen heb beantwoord.
 

Op dit moment heb ik, na jaren, mijn vierde  breirol gebreid -
deze patronen werden ooit zo liefdevol beschreven in brieven.
De warmte in de brieven maakt me blij,
geeft mij,
ook na al die jaren nog zoveel "warmte".
En in gedachten zie ik hen breiend en "verhalend" over zoveel.
Lees ik over mooie vesten en jurkjes
en over hele baby garderobes.
Fantastisch.
En in stilte denk ik aan hen ........
toen .......
en dat zij door hun schrift en door alle verhalen
nog steeds voortleven ............
 mijn pennen tikken zachtjes .........
ik zie mijn grootouders voor me ..........
en mijn overgrootouders ...........
en in gedachten bedank ik ze ..........
want ik ben blij met mijn  "genen".

Door deze breirollen heb ik ontzettend veel verschillende steken gebreid,
ze brachten ook menig gesprek op gang,
want ik brei overal;
gedurende het waken bij velen,
gedurende het verzorgen van velen,
maar ook op een boomstronk midden in het bos
of op een bankje in het dorp
of  ................. .
Misschien zag je me al wel ......... .

Er zijn  meestal wel enkele momentjes voor een paar pennen breiwerk of enkele steekjes quiltwerk.



Wil je ook deze breirol breien, stuur me dan een e-mail voor meer informatie.